14/4/07

El secret dels Bau


Tot buscant per internet els orígens del meu primer cognom m’he quedat perplexa amb els resultats. Després he recordat que fa temps una de les meves germanes ja m’havia enviat aquesta informació. El fet és que hi ha un petit poble als Alps Italians, dins la regió del Venetto, on el noranta per cent dels habitants porten el mateix cognom: el meu. De les 402 ànimes que viuen a Stoccareddo, 380 es diuen Bau (ells ho posen amb accent obert). Sembla que tots procedeixen d’un immigrant danès que va arribar en aquell punt enlairat dels Alps al segle XII, i allà va decidir instal•lar-se.

Però aquesta no és l’única sorpresa que m’he emportat. Si el fet que en un poble gairebé tots els habitants es diguin igual ja és noticiable, que tots tinguin una misteriosa salut de ferro encara ho és més. En parlen diferents diaris, com l’Independent o la Repubblica. La comunitat Bau de Stoccareddo té unes qualitats genètiques particulars que els fa immunes a malalties freqüents en la societat actual, com les cardiovasculars o la diabetis. Sembla que, al llarg dels segles, han mantingut un DNA únic i han desenvolupat una sèrie de gens que els protegeixen d’aquestes patologies. Un grup de genetistes de la Fondazione Mauro Baschirotto estudia des de la tardor passada aquest cas insòlit.